1. Cenobiorca jest zmuszony zaakceptować lub odrzucić cenę rynkową, decydując się na określoną wielkość zakupu lub sprzedaży przy założeniu, że cena rynkowa nie , ulegnie zmianie. Cenotwórca (cenodawca) to konsument lub producent na tyle znaczący w stosunku do całości rynku, iż jego sprzedaż i zakupy wpływają na cenę rynkową.’ Poprzez swoje decyzje, dotyczące konsumpcji i produkcji, cenodawca współokreśla ceny rynkowe. Z wielu możliwych kombinacji cen wytworzonych dóbr, wybiera kombinację maksymalizującą użyteczność lub zysk.Wszyscy producenci sprzedają wyroby homogeniczne, co oznacza, iż dobra jednego wytwórcy są nie-do odróżnienia od dóbr wszystkich pozostałych producentów. Konsumenci są w pełni zorientowani co do cen różnych produ­centów i jest im obojętne, u którego z nich dokonają zakupu.Producenci cieszą się pełną wolnością wejścia i opuszczenia rynku – to znaczy, iż koszty wejścia i wycofania się z rynku są minimalne, aczkolwiek istnieją.Na rynku występuje wielu konsumentów, żaden z nich nie jest na tyle silny, by wpływać na rynkową cenę produktu. Tak jak producenci, konsumenci należą do kategorii cenobiorców.

Leave a comment